Forslag til brug
Generelt for alle portrætter
1. Man kan
starte med at spille versionen med danske undertekster. Eleverne arbejder
sammen parvis eller i mindre grupper og noterer på dansk, hvilke temaer
der optræder i portrættet. I fællesskab diskuterer man temaerne og skriver
dem op på tavlen, som man vil koncentrere sig om. 2. Herefter spilles
versionen med franske undertekster og eleverne noterer stikord på fransk
til de valgte temaer. Stikordene diskuteres og skrives op på tavlen, evt.
med supplerende gloser. 3. Portrættet spilles
nu i den franske version uden undertekster. Parvis eller i mindre grupper
formulerer eleverne sætninger om den pågældende person. 4. Som afslutning kan
man tage en fælles diskussion i klassen og grupperne kan på den måde
supplere hinanden. Her vil det også være oplagt at inddrage eleverne egen
verden og erfaringer. |
|
Hannah (portræt nr. 1)
|
Et eksempel
1. Temaer: 2. Nøgleord: 3-4. Eleverne kan her fint
inddrage deres egen verden og fortælle hinanden om deres familie, om de
får lommepenge/tjener penge og hvad de bruger dem til, om religion er
vigtig for dem, om de går i kirke og i givet fald hvornår, om de vil
giftes i en kirke – hvorfor/hvor ikke?, hvilke traditioner de synes er
vigtige. Med lidt hjælp kan eleverne faktisk også allerede tidligt sige
noget om Darwins teorier, f.eks: |
Hannah (portræt nr. 7)
|
Hvad forestiller du dig?
1. Start med at spille
den franske version uden undertekster. Eleverne arbejder sammen parvis
eller i mindre grupper. På baggrund af billedsiden forsøger eleverne at
forestille sig hvem personen er. Hvor gammel er hun? Hvordan ser hun ud?
Hvad kan vi sige om hendes omgivelser? Hvilke andre personer ser vi? Hvad
foretager hun sig? Hvem er hun mon og hvad taler hun om? Eleverne kan også
prøve at begrunde deres forestillinger. |
Etienne (portræt nr. 14) |
Skriftlig opgave
1. Udlever liste med stikord til eleverne. |
Min familie ... | Sammenlign temaer i to portrætter, f.eks. |
Pierre-Yves (portræt nr. 6) |
Roman (portræt nr. 16) |
Forhold til venner og andre mennesker ... | |
Valéry (portræt nr. 5) |
Marianne (portræt nr. 21) |
Skoleliv ... | |
Arnold (portræt nr. 8) |
Juliette (portræt nr. 9) |
Jeg ved hvad jeg vil ... | |
Lucas (portræt nr. 10) |
Gaspar (portræt nr. 20) |
Allerede som barn ... | |
Karine (portræt nr. 3) |
Thibault (portræt nr. 4) |